Se kivempi tapa karpata

Oletteko muuten huomanneet, että karppaamista ei moitita epäeettiseksi pelkästään eläinoikeusnäkökulmasta vaan myös ympäristön kannalta?

Olin jo pitkään pohtinut, pitäisikö minunkin kokeilla tätä karppaamista, josta niin paljon kirjoitetaan sekä sähköisessä että printtimediassa. Kirjoitukset olivat aluksi pelkästään positiivisia, kun yksi sun toinen tavis, julkkis ja julkkikseksi tahtova tavis pääsi kertomaan milloin minkäkin julkaisun sivuilla, kuinka paljon paino putosi vaikka koko ajan söi.
Viime aikoina kirjoitukset eivät enää ole olleet pelkästään positiivisia, mutta silti karppausruokavalio on jo muuttanut käsitystämme ruoasta. Leipomoiden pitää miettiä tuotekonseptinsa uusiksi ja kaupoista loppuu voi, sillä voihan on sitä tiivistettyä ihanaa eläimestä puristettua rasvaa, jota nyt on ahmittava laihtuakseen.

Otettuani karppaamisesta ihan vähän alusta selvää, kävi ilmi, että jos haluaisin karpata minun tulisi työntää naamariini mahdollisimman paljon punaista lihaa. No se nyt ei käy. Vaikka en olekaan vegaani, mielestäni se on ihmisille ja kaikille muillekin paras ruokavalio.

Moni ei ehkä vielä tiennyt, että Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksella on todella kätevät ja helppokäyttöiset nettisivut, joilta voi katsella eri ruoka-aineiden ravintoainesisältöjä.
Esimerkiksi http://www.fineli.fi/food.php?foodid=30991&lang=fi kertoo, että pellavansiemenessä on 73% rasvaa, 16% proteiinia, 10% kuitua ja vain 1% hiilihydraattia.
Kyseistä nettisivustoa avuksi käyttäen tein lyhyen oppimäärän selvityksen, mitä vegaanikarppaaja voisi esimerkiksi ruokavalionsa perusteisiin sisällyttää. Toisin sanoen etsin ruoka-aineita, joissa olisi paljon proteiinia ja toisaalta vähän hiilihydraattia.

Erittäin vähän tai ei ollenkaan hiilihydraattia on auringonkukkaöljyssä, merilevässä, herkkusienissä, sinimailasen iduissa ja pinaatissa. Paljon proteiinia on maapähkinässä, auringonkukan siemenissä, mantelissa, seesaminsiemenissä ja pellavansiemenissä. Vielä kun mukaan lisää suomalaisen Oy Soya Ab:n luomutofut, kuulostaa paketti ainakin omasta mielestäni herkulliselta. Oma suosikkini on muuten ehdottomasti hampputofu, jonka kuva ja ravintosisältö selviää tämän linkin takaa http://www.soya.fi/tuotteet/tofu-hempnut/

Advertisements

6 thoughts on “Se kivempi tapa karpata

  1. Suosittelen lukemaan uusimman Vegaian artikkelin aiheesta, ”Jarrua hiilihydraattihysteriaan”. Kun täyttävät kuidut ja hiilihydraatit poistetaan ruokavaliosta, voi seurauksena hyvin olla painon nousukin ellei pienennä annoskokoja merkittävästi ja laske kulutustaan. Vanha totuus pätee karppaukseenkin: laihtuminen tapahtuu syömällä vähemmän kuin kuluttaa. Itse kokeilin jonkun aikaa viljatonta ruokavaliota raakaruokavalion ja karppauksen kanssa flirttaillen, totesin ettei ole ainakaan mun juttuni. Ylipäätään epäilen et sitä paremmin voi mitä vähemmän ruokavaliosta hössöttää, olettaen että osaa ilman hössötystä syödä terveellisesti 🙂

  2. Hei,
    mukavaa ja tervetullutta luettavaa, josta kiitos. Hirvittää minuakin mm. karppauksen rasvainen lihaisuus.

  3. V***ttaa just toi ”logiikka” että jos otat hiilarit veks ruuasta, niin sitten on mässytettävä lihaa niin paljon kuin voi. Arg. Itse olen sitä mieltä, että mahdollisimman prosessoimaton kasvisruoka on parasta. Joskus vuosia sitten muuten karppasin, lähinnä vetämällä juustoa mikrossa sulatettuna. Vatsa oli ihan pakedona kahden viikon jälkeen 🙂

  4. Pellavansiemenet sisältää fytoestrogeenejä (kuten soija, jos muistatte vielä soijakohun). Ei niitä tarvitse miestenkään kokonaan hylätä, mutta tasapainoon kantsii kiinnittää huomiota. Pellavansiemenet voi korvata chia-siemenillä, jossa on paljon protskua, sekä runsaasti ja tasapainoisesti omega 3-6-9 rasvahappoja. Sen rasva myös kestää härskiintymättä paljon pidempään kuin pellavansiemenillä eli säilyy kaapissa paremmin – ja varsinkin jos ostaa kaupasta valmista pellavansiemenrouhetta niin se on jo melkein valmiiksi härskiä.

    Chia-siemenet on myös hyvä kalsiumin lähde ja kertoman mukaan nimi tulee maya-intiaanien kielestä, jossa se tarkoittaa ’voimistaa’. Joka tapauksessa se on se on hyvää kamaa miehille varsinkin jos treenaa.

    Siemenet ja varsinkaan pähkinät ei oo aina helpoimmin sulavaa syötävää, ja varsinkin jatkuvassa käytössä niitä kannattaa liottaa vaikka yön yli, pehmeille kuten cashewpähkinöille taas riittää kolmekin tuntia.

  5. Mikä soijakohu? Tuo fytoestrogeenikammo on täysin turhaa. Sitä saa syödä kilokaupalla, ennen kuin tulee minkäänlaisia hormonaalisia vaikutuksia.

  6. Itse asiassa olen kirjoittamassa Vegaiaan artikkelia vegaanikarppauksesta (kukaan ei tosin kertonut minulle ennen kuin sain viime lehden, että siihen on tulossa yksi karppausartikkeli, vaikka kerroin kirjoittavani itse sellaista – onneksi omani on varsin erilainen).

    Itselleni semikarppaus ei ole valinta, vaan pakko, koska kärsin hypoglykemiasta eli alhaisesta verensokerista, joka lähiaikoina on pahentunut selvästi. Aiemmin riitti, kun ei juuri syönyt pastaa, riisiä tai perunaa ja söi vain vähähiilihydraattista leipää, ja hedelmät tai herkut vain ruoan jälkeen. Tällä hetkellä pitää olla tosi tarkkana hiilareiden kanssa. Muuten menee ihan täysin voimat ja on niin nälkä, että ei pysty ajattelemaan mitään, yölläkin näkee vain painajaisia ja ruokaunia ja herää hikilätäköstä, yök.

    Karppaajanhan ei tarvitse vältellä hiilareita kokonaan. Esim. kasviksista voi syödä useimpia, paitsi peruna ja jotkut muut juurekset. Pavut eivät välttämättä sovi, mikä harmittaa itseäni paljon.

    Pellavansiemenissä (joita itse syön päivittäin) ehkä huolestuttavampi seikka kasviestrogeenien sijaan on kadmium. En ole tosin vielä jaksanut selvittää, onko sitä chiassa, jota popsin mutta vähemmän (se on paljon kalliimpaa ja tulee kauempaa).

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s